Home

Bijlagen

4.1.3 Beleidsprestatie 2-1-3 Slimme systemen en netweken

De provincie streeft naar slimmere mobiliteit door inzet op digitalisering en nieuwe technologie. Een slim gebruik van infrastructuur en mobiliteitsgegevens (Smart Mobility) kan de doorstroming verbeteren, zonder dat dit extra ruimte hoeft te kosten. Dit komt ten goede aan de leefbaarheid van Zuid-Holland.

Het project nieuwe bediencentrale voor (vaar)wegen West bevindt zich in de uitvoeringsfase. Deze nieuwe centrale is ter vervanging van een tweetal bestaande bediencentrales en de huidige verkeersmanagementdesk. Hiervoor is zowel exploitatiebudget (beheer en onderhoud) als investeringskrediet (vervanging en aanleg en verbetering) beschikbaar gesteld. Bij het Kaderbesluit 2020 is € 4,0 mln beschikbaar gesteld voor het deel aanleg en verbetering. Door alle kostenstijgingen kon de nieuwe centrale helaas niet meer in zijn oorspronkelijke opzet gerealiseerd worden binnen de daarvoor beschikbaar gestelde middelen. Daarom is een alternatief uitgewerkt. Op 8 maart hebben PS in een nieuw uitvoeringsbesluit een scopewijziging vastgesteld om de nieuwe bediencentrale in het Provinciehuis te realiseren en daarbij het krediet te compenseren voor prijsontwikkeling. Bij deze Kadernota wordt het PS besluit verwerkt. Het oude project (Delft) wordt afgesloten. De investeringsmiddelen aanleg en verbetering worden overgezet naar nieuwe projectnummers voor de onderdelen glasvezel (€ 1,5 mln), techniek (€ 1,4 mln) en huisvesting (€ 1,1 mln). Vervolgens wordt het krediet voor huisvesting verhoogd met € 0,2 mln vanwege prijsontwikkeling vanuit de reservering voor prijsontwikkeling in het PZI.

Tabel 15: Overzicht wijzigingen investeringen nieuwe bediencentrale

(bedragen x € 1 mln) 

Investeringskredieten

Project-nummer

Projectfase (spelregels PZI)

Projectomschrijving

was

wordt

verschil

jaar activering

omschrijving

Slimme systemen en netwerken

24a

E00001701

U

Nieuwe bedieningscentrale weg en vaarweg West (huisvesting)

2,7

0,0

-2,7

2025

Conform uitvoeringsbesluit van 8 maart 2023 wordt nieuw project gestart en het oude project afgesloten.

24b

E00001701A

U

Nieuwe bedieningscentrale weg en vaarweg West (techniek)

1,3

0,0

-1,3

2025

zie 24a

24c

E00001701B

U

Nieuwe bedieningscentrale weg en vaarweg West (glasvezel)

0,0

1,5

1,5

2025

zie 24a, betreft aansluiting provinciehuis op de glasvezelring voor het op afstand bedienen.

24d

E00001701C

U

Nieuwe bedieningscentrale weg en vaarweg West (techniek)

0,0

1,4

1,4

2025

zie 24a, dit betreft het techniekdeel voor het nieuwe project

24e

E00002201A

U

Nieuwe bedieningscentrale weg en vaarweg West (huisvesting)

0,0

1,1

1,1

2025

zie 24a, dit betreft het huisvestingsdeel voor het nieuwe project

24f

E00002201A

U

Nieuwe bedieningscentrale weg en vaarweg West (huisvesting)

1,1

1,3

0,2

2025

Conform uitvoeringsbesluit van 8 maart 2023 wordt krediet voor aanleg en verbetering gecompenseerd voor prijsontwikkeling 2022. Dekking vanuit reservering prijsontwikkeling

Tot slot wordt voorgesteld om een aantal projecten in de initiatieffase toe te voegen aan het PZI. In het PZI zijn reserveringen beschikbaar voor investeringen in Smart Mobility (€ 1,7 mln algemeen, € 0,6 mln voor observatiecamera’s en € 1,3 mln voor uitrol glasvezel). Hiervoor wordt onderzocht welke projecten kunnen worden uitgevoerd. Voorgesteld wordt om een initiatiefproject Smart Mobility toe te voegen aan het PZI.

In het kader van Connected Transport Corridors wordt onderzocht hoe Smart Mobility kan worden ingezet voor fietsbereikbaarheid en welke rol intelligente verkeerslichten (IVRI’s) daarin kunnen spelen. Het is nog onzeker of dit of dit aanpassingen aan infrastructuur (verkeerslichten) gaat leiden. Hiervoor wordt voorgesteld om dit initiatiefproject aan het PZI toe te voegen en voor de initiatieffase de door het Rijk beschikbaar gestelde middelen voor Smart Mobility te benutten. Naar verwachting wordt medio 2024 de initiatieffase afgerond.

Tabel 16: Overzicht wijzigingen exploitatie Smart Mobility

(bedragen x € 1 mln)

Budget exploitatie

Project-nummer

Projectfase (spelregels PZI)

Projectomschrijving

was

wordt

verschil

 lasten in jaar

Omschrijving

Slimmere mobiliteit door digitalisering en nieuwe technologie

E4

B000005

I

Connected Transport Corridors- Nieuwe tranche IVRI’s

0,0

0,2

0,2

2023 en 2024

Betreft mogelijk extra uitrol van IVRI's in het kader van Smart Mobility. Dekking voor initiatieffase uit reserve bereikbaarheid waarin de Rijksbijdrage voor connected transport is gestort

Deze pagina is gebouwd op 07/11/2023 07:03:18 met de export van 07/11/2023 06:55:47