4.1.3 Beleidsprestatie 2-1-3 Slimme systemen en netweken
De provincie streeft naar slimmere mobiliteit door inzet op digitalisering en nieuwe technologie. Een slim gebruik van infrastructuur en mobiliteitsgegevens (Smart Mobility) kan de doorstroming verbeteren, zonder dat dit extra ruimte hoeft te kosten. Dit komt ten goede aan de leefbaarheid van Zuid-Holland.
Het project nieuwe bediencentrale voor (vaar)wegen West bevindt zich in de uitvoeringsfase. Deze nieuwe centrale is ter vervanging van een tweetal bestaande bediencentrales en de huidige verkeersmanagementdesk. Hiervoor is zowel exploitatiebudget (beheer en onderhoud) als investeringskrediet (vervanging en aanleg en verbetering) beschikbaar gesteld. Bij het Kaderbesluit 2020 is € 4,0 mln beschikbaar gesteld voor het deel aanleg en verbetering. Door alle kostenstijgingen kon de nieuwe centrale helaas niet meer in zijn oorspronkelijke opzet gerealiseerd worden binnen de daarvoor beschikbaar gestelde middelen. Daarom is een alternatief uitgewerkt. Op 8 maart hebben PS in een nieuw uitvoeringsbesluit een scopewijziging vastgesteld om de nieuwe bediencentrale in het Provinciehuis te realiseren en daarbij het krediet te compenseren voor prijsontwikkeling. Bij deze Kadernota wordt het PS besluit verwerkt. Het oude project (Delft) wordt afgesloten. De investeringsmiddelen aanleg en verbetering worden overgezet naar nieuwe projectnummers voor de onderdelen glasvezel (€ 1,5 mln), techniek (€ 1,4 mln) en huisvesting (€ 1,1 mln). Vervolgens wordt het krediet voor huisvesting verhoogd met € 0,2 mln vanwege prijsontwikkeling vanuit de reservering voor prijsontwikkeling in het PZI.
Tabel 15: Overzicht wijzigingen investeringen nieuwe bediencentrale
(bedragen x € 1 mln) | Investeringskredieten | |||||||
Project-nummer | Projectfase (spelregels PZI) | Projectomschrijving | was | wordt | verschil | jaar activering | omschrijving | |
Slimme systemen en netwerken | ||||||||
24a | E00001701 | U | Nieuwe bedieningscentrale weg en vaarweg West (huisvesting) | 2,7 | 0,0 | -2,7 | 2025 | Conform uitvoeringsbesluit van 8 maart 2023 wordt nieuw project gestart en het oude project afgesloten. |
24b | E00001701A | U | Nieuwe bedieningscentrale weg en vaarweg West (techniek) | 1,3 | 0,0 | -1,3 | 2025 | zie 24a |
24c | E00001701B | U | Nieuwe bedieningscentrale weg en vaarweg West (glasvezel) | 0,0 | 1,5 | 1,5 | 2025 | zie 24a, betreft aansluiting provinciehuis op de glasvezelring voor het op afstand bedienen. |
24d | E00001701C | U | Nieuwe bedieningscentrale weg en vaarweg West (techniek) | 0,0 | 1,4 | 1,4 | 2025 | zie 24a, dit betreft het techniekdeel voor het nieuwe project |
24e | E00002201A | U | Nieuwe bedieningscentrale weg en vaarweg West (huisvesting) | 0,0 | 1,1 | 1,1 | 2025 | zie 24a, dit betreft het huisvestingsdeel voor het nieuwe project |
24f | E00002201A | U | Nieuwe bedieningscentrale weg en vaarweg West (huisvesting) | 1,1 | 1,3 | 0,2 | 2025 | Conform uitvoeringsbesluit van 8 maart 2023 wordt krediet voor aanleg en verbetering gecompenseerd voor prijsontwikkeling 2022. Dekking vanuit reservering prijsontwikkeling |
Tot slot wordt voorgesteld om een aantal projecten in de initiatieffase toe te voegen aan het PZI. In het PZI zijn reserveringen beschikbaar voor investeringen in Smart Mobility (€ 1,7 mln algemeen, € 0,6 mln voor observatiecamera’s en € 1,3 mln voor uitrol glasvezel). Hiervoor wordt onderzocht welke projecten kunnen worden uitgevoerd. Voorgesteld wordt om een initiatiefproject Smart Mobility toe te voegen aan het PZI.
In het kader van Connected Transport Corridors wordt onderzocht hoe Smart Mobility kan worden ingezet voor fietsbereikbaarheid en welke rol intelligente verkeerslichten (IVRI’s) daarin kunnen spelen. Het is nog onzeker of dit of dit aanpassingen aan infrastructuur (verkeerslichten) gaat leiden. Hiervoor wordt voorgesteld om dit initiatiefproject aan het PZI toe te voegen en voor de initiatieffase de door het Rijk beschikbaar gestelde middelen voor Smart Mobility te benutten. Naar verwachting wordt medio 2024 de initiatieffase afgerond.
Tabel 16: Overzicht wijzigingen exploitatie Smart Mobility
(bedragen x € 1 mln) | Budget exploitatie | |||||||
Project-nummer | Projectfase (spelregels PZI) | Projectomschrijving | was | wordt | verschil | lasten in jaar | Omschrijving | |
Slimmere mobiliteit door digitalisering en nieuwe technologie | ||||||||
E4 | B000005 | I | Connected Transport Corridors- Nieuwe tranche IVRI’s | 0,0 | 0,2 | 0,2 | 2023 en 2024 | Betreft mogelijk extra uitrol van IVRI's in het kader van Smart Mobility. Dekking voor initiatieffase uit reserve bereikbaarheid waarin de Rijksbijdrage voor connected transport is gestort |