4.3.2 Beleidsprestatie 2-3-2 Veilige mobiliteit Gezonde Leefomgeving
De provincie Zuid-Holland vindt dat elk verkeersslachtoffer er één te veel is. De provincie omarmt de landelijke en regionale doelstelling om te streven naar nul verkeersslachtoffers, wij willen het aantal verkeersslachtoffers daarom drastisch verlagen. De provincie werkt de komende jaren samen met andere partijen hieraan. Wij zetten in op het veiliger maken van onze infrastructuur, het aanbieden van verkeerseducatie en voorlichting om veiliger gedrag te stimuleren en werken samen met maatschappelijke partners om de effectiviteit van verkeershandhaving te verhogen. Het veiliger maken van onze infrastructuur gebeurt door verschillende projecten die in voorbereiding of uitvoering zijn.
Het project Verkeersveiligheidsmaatregelen N214 A en B combineert het benodigde onderhoud (exploitatiebudget beheer en onderhoud) aan de weg met het aanbrengen van functionele verbeteringen (investeringskrediet aanleg en verbetering) en bevindt zich in de uitvoeringsfase. In eerste instantie was het provinciale aandeel voor aanleg en verbetering onder de € 10 miljoen waardoor geen uitvoeringsbesluit aan PS is voorgelegd. Inmiddels is dit aandeel gegroeid tot € 11,5 miljoen en dat betekent dat een uitvoeringsbesluit van PS nodig is. Deze wordt naar verwachting in het najaar van 2023 aan PS voorgelegd.
Bij de Kadernota 2023 is het project gecompenseerd voor prijsontwikkeling t/m 2021. Omdat op dit project een tekort dreigde is tevens besloten om naar versoberingen te kijken zoals bermverharding en verkanting. Hierbij is ook gekeken of een aanvullende bijdrage van derden mogelijk is. Het bleek mogelijk een Rijksbijdrage aan te vragen vanuit de regeling stimulering verkeersveiligheidsmaatregelen 2022-2023. Inmiddels is een subsidiebeschikking afgegeven van € 469.000,-. Voorgesteld wordt om het krediet met dit bedrag te verhogen vanwege deze projectontwikkeling.
Inmiddels is op basis van een nieuwe kostenraming duidelijk dat de kosten voor aanleg en verbetering en onderhoud hoger zijn dan eerder ingeschat. Bij het uitvoeringsbesluit zal de definitieve scope worden bepaald en het uitvoeringskrediet inclusief versoberingen en prijsontwikkeling.
Het project N59 Energy Highway wordt door de provincie uitgevoerd in samenwerking met het Rijk, Rijkswaterstaat, gemeenten Goeree-Overflakkee en Schouwen-Duiveland en provincie Zeeland. De weg is eigendom van Rijkswaterstaat. De maximale bijdrage van de provincie bedraagt € 10,2 miljoen.Het Rijk draagt € 5 mln. bij en de gemeenten samen € 0.8 mln. Deze bedragen zijn inclusief btw.De maatregel op het traject N59 Hellegatsplein – Schaapsweg leidt tot hogere investeringskosten. De bijdrage van het Rijk t.b.v. deze maatregel wordt daarom door RWS verhoogd met € 3 mln inclusief BTW. Voorgesteld wordt voor deze projectontwikkelinghet projectkrediet met € 2,4 mln exclusief BTW te verhogen als gevolg van deze bijdrage door RWS.
De maatregelen op het traject Hellegatsplein – Schaapsweg vallen duurder uit. Voor deze projectontwikkeling is een extra bijdrage van het Rijk afgesproken van € 2,4 miljoen. Voorgesteld wordt het projectkrediet met dit bedrag te verhogen als gevolg van deze extra bijdrage.
Tot slot wordt voorgesteld om nader onderzoek te doen naar verkeersveiligheidsknelpunten op provinciale wegen en fietspaden. Daarmee wordt dit project toegevoegd aan het PZI als initiatiefproject. Vooralsnog worden hier alleen personele kosten voor gemaakt.
Tabel 22: Overzicht wijzigingen investeringen verkeersveiligheid
(bedragen x € 1 mln) | Investeringskredieten | |||||||
Project-nummer | Projectfase (spelregels PZI) | Projectomschrijving | was | wordt | verschil | jaar activering | omschrijving | |
2.3 Veilig en duurzaam | ||||||||
Veiliger verkeer | ||||||||
31a | EN2141201 | U | Verkeersveiligheids-maatregelen N214 A en B | 11,4 | 11,9 | 0,5 | 2025 | Toevoeging extra Rijksbijdrage vanuit regeling stimulering verkeersveiligheids-maatregelen 2022-2023 |
31b | EN2141201 | U | Verkeersveiligheids-maatregelen N214 A en B | 0,0 | -0,5 | -0,5 | 2025 | zie 31a. Rekenregel. Bijdrage komt niet ten laste van vrije middelen PZI |
32a | B195900 | U | N59 Energy Highway | 15,1 | 17,5 | 2,4 | 2024 | Toevoeging extra Rijksbijdrage in verband met maatregelen traject Hellegatsplein - Schaapsweg |
32b | B195900 | U | N59 Energy Highway | 0,0 | -2,4 | -2,4 | 2024 | zie 32a. Rekenregel. Bijdrage komt niet ten laste van vrije middelen PZI |
Functionele verbeteringen wegen verkeersveiligheid en doorstroming
Binnen de paragraaf wegen is er een programmabudget functionele verbeteringen wegen met diverse projecten en reserveringen. Dit zijn relatief beperkte ingrepen met een financiële omvang van minder dan
€ 5 mln en die voor 2026 zouden kunnen worden uitgevoerd (uitzonderingen daargelaten). De projecten zijn met name gericht op verkeersveiligheid. Deze zijn ook opgenomen in het Uitvoeringsprogramma Verkeersveiligheid 2030. Bij een aantal projecten speelt ook de doorstroming een rol.
Ze zijn gebaseerd op aandachtspunten die zijn voortgekomen uit trajectstudies, die in het kader van naderend planmatig onderhoud zijn uitgevoerd. Niet alle aandachtspunten komen uiteindelijk als projecten in de programmering. De aandachtspunten worden geprioriteerd op basis van onder andere ernst en potentiële winst (verkeersveiligheid, doorstroming), positie van de weg in het totale mobiliteitsnetwerk (gebruik van de weg, omgeving), fysieke en financiële haalbaarheid (inpasbaar, kosten versus baten, mogelijke bijdragen van derden). Vervolgens wordt gekeken of deze binnen de beschikbare middelen zijn in te passen. Op basis van voortschrijdend inzicht kunnen projecten op de lijst afvallen.
Bij de projecten in de uitvoeringsfase N216B rotonde Goudriaan en Verkeersveiligheidsmaatregelen traject N218-N496 zijn op basis van een geactualiseerde kostenraming tekorten opgetreden. Voorgesteld wordt om beide projectkredieten met € 0,4 mln te verhogen voor deze projectontwikkeling vanuit de reservering voor prijsontwikkeling in het PZI.
Voor het project Verkeersveiligheidsmaatregelen traject N231 A is een voorlopig ontwerp opgesteld. Hierbij is gebleken dat enkele maatregelen niet hoeven te worden uitgevoerd. Het betreft het aanbrengen van bermverharding (de bermen zijn in goede staat) en rode markering op het fietspad. Dit betekent dat de scope kleiner wordt en de uitgaven lager. Voorgesteld wordt om voor deze scopewijziging het projectkrediet met € 0,5 mln te verlagen en deze te laten vrijvallen naar de reservering functionele verbeteringen wegen verkeersveiligheid en doorstroming.
Bij het project Verkeersveiligheidsmaatregelen traject N489 A blijkt het verleggen van kabels en leidingen (nadeelcompensatie) duurder te worden dan eerder gedacht. Bij de Kadernota 2023 is op basis van de toen beschikbare informatie het projectkrediet hiervoor al met € 0,6 mln verhoogd. Inmiddels is duidelijk dat de kosten € 0,3 mln hoger uitvallen. Dit komt omdat meer verleggingen nodig zijn dan eerder overeengekomen, deze meer tijd kost(t)en en de uitvoering soms complexer en duurder blijkt. Dit heeft met name te maken met de gestelde eisen aan de uitvoering door de nutsbedrijven en hun interne kosten maar ook dat er veel kabels dicht op elkaar lagen en de aanwezigheid van boomwortels. Voor deze projectontwikkeling en scopewijziging wordt voorgesteld het projectkrediet met € 0,4 mln te verhogen vanuit de reservering functionele verbeteringen wegen verkeersveiligheid en doorstroming.
Daarnaast wordt extra bewegwijzering toegepast waarvoor € 0,1 mln extra krediet nodig is. Dit betreft een scopewijziging waarvan wordt voorgesteld deze te dekking vanuit de reservering functionele verbeteringen wegen verkeersveiligheid en doorstroming.
Tabel 23: Overzicht wijzigingen investeringen functionele verbeteringen wegen
(bedragen x € 1 mln) | Investeringskredieten | |||||||||
Project-nummer | Projectfase (spelregels PZI) | Projectomschrijving | was | wordt | verschil | jaar activering | omschrijving | |||
2.3 Veilig en duurzaam | ||||||||||
Veiliger verkeer | ||||||||||
33a | EN2161701 | U | N216B rotonde Goudriaan | 2,4 | 2,8 | 0,4 | 2023 | Compensatie voor prijsontwikkeling in 2022. Dekking vanuit reservering prijsontwikkeling | ||
33b | EN2181001 | U | Verkeersveiligheids-maatregelen traject N218-N496 | 3,5 | 3,9 | 0,4 | 2024 | Compensatie voor prijsontwikkeling in 2022. Dekking vanuit reservering prijsontwikkeling | ||
33c | EN2312001 | V | N231c verkeersveiligheids-maatregelen | 0,9 | 0,4 | -0,5 | 2024 | Verlaging projectkrediet vanwege scopeverkleining. Vrijval naar reservering functionele verbeteringen wegen verkeersveiligheid en doorstroming | ||
33d | EN4890801 | U | Verkeersveiligheids-maatregelen traject N489 A | 3,2 | 3,5 | 0,3 | 2024 | Verhoging krediet vanwege extra kosten verleggen kabels en leidingen. Dekking vanuit Reservering functionele verbeteringen wegen verkeersveiligheid en doorstroming | ||
33e | EN4890801 | U | Verkeersveiligheids-maatregelen traject N489 A | 3,5 | 3,6 | 0,1 | 2024 | Verhoging krediet vanwege extra bewegwijzering. Dekking vanuit Reservering functionele verbeteringen wegen verkeersveiligheid en doorstroming | ||
33f | Stelpost 2018-6 | geen | Reservering functionele verbeteringen wegen verkeersveiligheid en doorstroming | 8,0 | 8,1 | 0,1 | 2025 | Zie 33c t/m 33e |