4.3.1 Beleidsprestatie 2-3-1 Duurzame mobiliteit
De provincie streeft naar het bevorderen van een gezonde leefomgeving. Dit is namelijk van groot belang voor de gezondheid van onze inwoners. Een van de onderdelen hierin is geluidsoverlast bijvoorbeeld als gevolg van verkeer.
In het kader van energietransitie infrastructuur is in het PZI een project opgenomen genaamd Zon op Infra. Dit betreft een samenwerking met de provincie Noord-Brabant en Noord-Holland om waar mogelijk zonnepanelen te integreren in Infrastructuur zoals bijvoorbeeld fietspaden en wegen. Helaas heeft de openbare aanbesteding geen inschrijvingen opgeleverd in Zuid-Holland (wel in de andere provincies). Daarop is de deelname aan het project heroverwogen en geëvalueerd. Voorgesteld wordt om het projectkrediet, wat bedoeld was om zelf een fietspad met zonnepanelen te realiseren, te laten vrijvallen naar de reservering energietransitie infrastructuur. De provincie blijft wel betrokken bij het project voor de monitoring en evaluatie van de andere fietspaden.
Naast fietspaden en wegen is het potentieel interessant om zonnepanelen toe te passen op andere provinciale infrastructuur bijvoorbeeld carpoolplaatsen. Omdat in Zuid-Holland nog steeds behoefte is aan meer duurzame energie opwekking en ruimte hiervoor schaars is, wordt voorgesteld om het initiatiefproject: Haalbaarheidsonderzoek zon op carpoolplaatsen toe te voegen aan het PZI. De projectkosten voor de initiatieffase ter grootte van € 40.000,- komen ten laste van het exploitatiebudget projecten initiatieffase PZI. Naar verwachting wordt eind 2023 de initiatieffase afgerond.
Tabel 19: Overzicht wijzigingen investeringen energietransitie infrastructuur
(bedragen x € 1 mln) | Investeringskredieten | |||||||
Project-nummer | Projectfase (spelregels PZI) | Projectomschrijving | was | wordt | verschil | jaar activering | omschrijving | |
Duurzame mobiliteit (Energietransitie) | ||||||||
29a | B490115 | V | Zon op Infra | 1,5 | 0 | -1,5 | 2024 | Project wordt gestopt. Krediet valt vrij naar reservering Energietransitie infrastructuur |
29b | B490011 | geen | Reservering energietransitie infrastructuur | 2 | 3,5 | 1,5 | 2024 | zie 29b |
Tabel 20: Overzicht wijzigingen exploitatie energietransitie infrastructuur
(bedragen x € 1 mln) | Budget exploitatie | |||||||
Project-nummer | Projectfase (spelregels PZI) | Projectomschrijving | was | wordt | verschil | lasten in jaar | Omschrijving | |
Duurzame mobiliteit (Energietransitie) | ||||||||
E7 | B490011A | I | Haalbaarheidsonderzoek zon op carpoolplaatsen | 0,0 | 0,0 | 0,04 | 2023 | Toevoeging initiatiefproject aan PZI met budget voor 2023 |
Gezonde Leefomgeving
Voor de realisatie van geluidsschermen Bergschenhoek, Bleiswijk en Lansingerland ( kruisweg) langs de N209 is een bestuursovereenkomst afgesloten met de gemeente Lansingerland. Hierin is afgesproken dat de gemeente de aanleg van de geluidschermen financiert vanwege de door hun gestelde extra wensen en eisen en dat de provincie de verlegging van haar fietspad betaalt. Deze verlegging valt duurder uit dan verwacht omdat de grondgesteldheid slechter is dan verwacht. Deze projectontwikkeling veroorzaakt een tekort van circa € 0,8 mln waarvoor aanvullende dekking nodig is. Gebleken is dat € 0,1 mln wordt veroorzaakt door prijsontwikkeling. Hiervoor wordt voorgesteld om de projectkredieten te verhogen vanuit de reservering voor prijsontwikkeling in het PZI. Voor het resterende tekort is geen extra bijdrage van derden mogelijk. Volgens de bestuursovereenkomst is de provincie verantwoordelijk voor dit project. Voor het project Bleiswijk is in het PZI nog een reservering beschikbaar van € 0,2 mln waarvan wordt voorgesteld om deze in te zetten. Binnen het PZI is verder geen reservering meer aanwezig voor die omgeving en voor hetzelfde doel. Daarom is gekeken naar andere reserveringen in het PZI met betrekking tot wegen. Voor het resterende tekort van € 0,5 mln wordt voorgesteld om deze te dekken vanuit de reservering functionele verbeteringen wegen verkeersveiligheid en doorstroming.
Tot slot loopt het huidige Actieplan Geluid 2018-2023 af in 2023. Het is wettelijk verplicht een Actieplan op te stellen. Daarom zal gestart worden met het opstellen van een nieuw Actieplan voor de periode 2024-2029. Omdat in het plan mogelijk infrastructuurmaatregelen worden opgenomen wordt voorgesteld om het Actieplan Geluid 2024-2029 als initiatiefproject toe te voegen aan het PZI. Vooralsnog zijn er geen middelen gereserveerd in het PZI voor nieuwe geluidsmaatregelen. De initiatieffase zal tot eind 2023 duren en zal naast personele inzet mogelijk ook onderzoekskosten met zich meebrengen. Deze kosten zijn nog niet bekend maar kunnen worden gedekt uit het exploitatiebudget projecten initiatieffase PZI.
Tabel 21: Overzicht wijzigingen investeringen Geluidschermen
(bedragen x € 1 mln) | Investeringskredieten | |||||||
Project-nummer | Projectfase (spelregels PZI) | Projectomschrijving | was | wordt | verschil | jaar activering | omschrijving | |
Gezonde Leefomgeving | ||||||||
30a | B120935B | U | N209 Geluidscherm Bergschenhoek en Bleiswijk | 6,3 | 6,3 | 0,03 | 2023 | Compensatie voor prijsontwikkeling in 2022. Dekking vanuit reservering prijsontwikkeling |
30b | B120935B | U | N209 Geluidscherm Bergschenhoek en Bleiswijk | 6,3 | 7,0 | 0,7 | 2023 | Verhoging krediet i.v.m. extra kosten door slechte draagkracht bodem. Dekking vanuit reservering functionele verbeteringen wegen verkeersveiligheid en doorstroming (30e) en reservering mogelijke meekoppelkansen (30d) |
30c | B120935 | decharge | Geluidsschermen Lansingerland (Kruisweg) | 0,0 | 0,1 | 0,07 | 2025 | Compensatie voor prijsontwikkeling in 2022. Dekking vanuit reservering prijsontwikkeling |
30d | B120935A | I | Reservering N209 Geluidscherm Bleiswijk | 0,2 | 0,0 | -0,2 | 2025 | zie 30b |
30e | Stelpost 2018-6 | geen | Reservering functionele verbeteringen wegen verkeersveiligheid en doorstroming | 8,1 | 7,6 | -0,5 | 2025 | zie 33b |